کد خبر: ۸۶۹۴۸۵
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۱
شمار کشته‌شدگان حملات اسرائیل به غزه به ۶ هزار و ۵۴۶ نفر افزایش یافتوز

جنگ فلسطین| حمله زمینی اسرائیل به غزه به تاخیر افتاد

شمار فلسطینی‌های کشته شده در غزه به بیش از ۶ هزار نفر رسید. بیش از ۲ هزار نفر از این قربانیان کودکان هستند.
جنگ فلسطین| حمله زمینی اسرائیل به غزه به تاخیر افتاد
آفتاب‌‌نیوز :

ارتش اسرائیل می‌گوید تلاش غواصان حماس از راه دریا را خنثی و به اهدافی در خاک سوریه حمله کرده است. دمشق می‌گوید ۸ سرباز سوری در این حملات کشته شده‌اند. مقامات اسرائیلی از موضع و اظهارات آنتونیو گوترش خشمگین‌اند. الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل در دفتر سازمان ملل در نیویورک، گفت «شرم بر او [گوترش]باد». دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار آتش‌بس و عدم «نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی» است.

امانوئل ماکرون در سفر به خاورمیانه به ایران هشدار داد و خواستار تشکیل ائتلافی بین‌المللی برای مبارزه با حماس شد. آنتونی بلینکن نیز در هشداری مشابه گفت که آمریکا در برابر هرگونه حمله احتمالی ایران «قاطعانه» عمل خواهد کرد.

شمار فلسطینی‌های کشته شده در غزه به بیش از ۶ هزار نفر رسید. بیش از ۲ هزار نفر از این قربانیان کودکان هستند. شمار اسرائیلی‌های کشته شده روی رقم ۱۴۰۰ باقی مانده و آخرین آمار گروگان‌هایی که حماس در عملیات طوفان الاقصی در۷ اکتبر از اسرائیل به غزه برد، ۲۲۲ نفر اعلام شده است.

آخرین اخبار تحولات جنگ حماس و اسرائیل در روز چهارشنبه ۲۵ اکتبر برابر با ۳ آبان را در اینجا دنبال کنید.

ماکرون: حمله گسترده زمینی به غزه از سوی اسرائیل اشتباه خواهد بود

 امانوئل ماکرون ضمن تصریح مجدد بر حق اسرائیل در دفاع مشروع از خود، حمله گسترده زمینی به غزه را یک اقدام «اشتباه» از سوی اسرائیل دانست.

به اعتقاد آقای ماکرون این کار علاوه بر اینکه جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد در بلندمدت هم به نفع اسرائیل نخواهد بود.

رئیس‌جمهور فرانسه با این حال حمله هدفمند به اهداف حماس در غزه، مشروط یر اینکه حقوق عیرنظامیان رعایت شود زا مجاز دانست.

وال استریت ژورنال: اسرائیل موافقت کرده حمله زمینی به غزه را به تاخیر بیندازد

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده که اسرائیل موافقت کرده است عملیات زمینی به غزه را به تاخیر بیندازد. 

این رسانه به نقل از مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی نوشته است که اسرائیل با درخواست ایالات متحده تصمیم گرفته این حمله را به تاخیر بیندازد.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است که پنتاگون در تلاش است تا نزدیک به ۱۲ سامانه دفاع هوایی را در منطقه فعال کند.

این سامانه‌ها قرار است از نیرو‌های آمریکایی در عراق، سوریه، کویت، اردن، عربستان و امارات در در برابر حملات راکتی محافظت کنند.
 
فرانسه برای «حمایت» از بیمارستان‌های غزه یک ناو به مدیترانه می‌فرستد؛ ماکرون: قائل به استاندارد دوگانه نیستیم

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه در جریان سفر خود به قاهره اعلام کرد که کشورش یک کشتی نیروی دریایی را برای «حمایت از بیمارستان‌ها» در غزه به آب‌های شرق مدیترانه اعزام می‌کند.

وی در ادامه گفت که فرانسه در همین راستا یک هواپیمای مملو از تجهیزات پزشکی را روز پنجشنبه به مصر می‌فرستد تا از طریق این کشور به درون غزه منتقل شود و در اختیار پرسنل پزشکی بیمارستان‌های این منطقه تحت محاصره قرار گیرد.

آقای ماکرون در حالی از اعزام ناو و هواپیمای حامل کمک‌های پزشکی برای غیرنظامیان در غزه خبر داده است که سخنانش در خصوص لزوم فعال شدن ائتلاف بین‌المللی ضدداعش علیه حماس در جریان سفر به اسرائیل با انتقاد‌هایی در کشورش و نیز در میان فلسطینی‌ها همراه شده است.

وی پس از دیدار با عبدالفتاح سیسی، همتای مصری خود در قاهره تاکید کرد که فرانسه قائل به استاندارد‌های دوگانه نیست و به جهت توجه ویژه به ارزش‌های جهان‌شمول انسان‌گرایانه خواهان اجرای قوانین بین‌المللی برای همه است.

در حالی که شماری از رهبران کشور‌های عربی، غرب را به داشتن این تفکر که «ارزش جان فلسطینی‌ها کمتر از جان اسرائیلی‌ها است» متهم می‌کنند، رئیس‌جمهوری فرانسه تأکید کرد که «همه جان‌ها برابر است، همه قربانیان سزاوار شفقت و تعهد پایدار ما به صلح عادلانه و پایدار در خاورمیانه هستند.» 

گوترش: از «برداشت جانبدارانه» سخنانم در باره حماس شوکه شدم

 دبیرکل سازمان ملل متحد که روز سه شنبه به دلیل اظهاراتش در خصوص نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه در غزه به شدت مورد انتقاد اسرائیل قرار گرفت، روز چهارشنبه در پاسخ به واکنش مقام‌های اسرائیلی گفت که از «برداشت جانبدارانه» اظهاراتش در مورد حماس شوکه شده و اطمینان می‌دهد که او حملات جنبش حماس را توجیه نکرده است.

در حالی که سفیر اسرائیل در سازمان ملل پس از سخنان روز سه‌شنبه آنتونیو گوترش خواستار استعفای او شد، دبیر کل به خبرنگاران گفت: «از ارائه جانبدارانه بخشی از سخنانم در شورای امنیت شوکه شده‌ام، گویی که اقدامات تروریستی حماس را توجیه کرده‌ام. این دروغ است. این طور نیست بلکه برعکس است.»

دبیر کل سازمان ملل متحد افزود: «هیچ چیز نمی‌تواند کشتار، وارد کردن جراجت و ربودن عمدی غیرنظامیان و شلیک موشک به اهداف غیرنظامی را توجیه کند.»

وی با اشاره به اینکه در اظهاراتش به نارضایتی و رنج‌های مردم فلسطین اشاره کرده، بر این واقعیت تاکید کرد که «این نارضایتی‌ها نمی‌تواند توجیهی برای حملات وحشتناک حماس باشد.»

آنتونی گوترش که روز سه‌شنبه بدون اشاره به اسرائیل، «نقض آشکار حقوق بین‌المللی بشردوستانه» در غزه را محکوم کرده بود، در ادامه یادآور شد: «به اعتقاد من احیای حقیقت، به‌ویژه برای قربانیان و خانواده‌های آن‌ها ضروری بود.»

 الی کوهنَ، وزیر امور خارجه اسرائیل پس از اظهارات روز گذشته آنتونیو گوترش اعلام کرد که ملاقات از پیش برنامه ریزی شده با او را لغو کرده است.

سازمان ملل و دفتر دبیر کل این سازمان، اما اعلام کرده‌اند که به صورت رسمی در جریان لغو دیدار یاد شده قرار نگرفته‌اند و تنها از طریق یک توییت از آن با خبر شده‌اند.

اسرائیل در واکنش به اظهارات گوترش: به مسئولان سازمان ملل ویزا نمی‌دهیم تا «درسی عبرتی» برایشان باشد

اسرائیل می‌گوید در واکنش به سخنان روز گذشته آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن رد درخواست ویزا برای یک مقام بلندپایه این سازمان، از صدور روادید برای دیگر نمایندگان سازمان ملل نیز خودداری می‌کند.

اسرائیل در همین راستا اعلام کرد که با درخواست ویزای مارتین گریفیتس، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل مخالفت کرده است تا «درس عبرتی» بدهد.

آنتونیو گوترش در سخنان روز سه‌شنبه خود در شورای امنیت تاکید کرد که حملات مرگبار و هولناک اخیر به غزه نمی‌تواند «توجیهی برای مجازات دسته جمعی مردم فلسطین باشد.»

وی با ابراز نگرانی عمیق از «نقض آشکار حقوق بین المللی بشردوستانه»، بمباران مداوم غزه توسط اسرائیل و میزان تخریب و تلفات غیرنظامیان را «هشداردهنده»، خواند.

آقای گوترش در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: «مهم است که بدانیم حملات حماس در خلأ رخ ​​نداده است؛ مردم فلسطین بیش از ۵۰ سال است که از اشغال رنج می‌برند.»

بریتانیا ارزیابی گوترش مبنی بر «نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه» در غزه را قبول ندارد

دولت بریتانیا با نگرش دبیر کل سازمان ملل در باره نقض آشکار حقوق بین‌المللی بشردوستانه در غزه موافق نیست.

دولت بریتانیا حملات اسرائیل به غزه را «دفاع از خود می‌داند» و ارزیابی دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، مبنی بر «نقض آشکار حقوق بین‌المللی بشردوستانه» توسط اسرائیل در این منطقه تحت محاصره را قبول ندارد.

لندن در حالی به صراحت با این نگرش دبیرکل سازمان ملل متحد مخالفت کرده است که بر اساس آمار منتشر شده، از هفت اکتبر گذشته تاکنون نزدیک به ۶ هزار غیرنظامی در غزه کشته شده‌اند.

رابرت جنریک، وزیر مهاجرت بریتانیا در این خصوص به اسکای نیوز گفت: ما با این اظهارات موافق نیستیم. اگر او (دبیر کل سازمان ملل متحد) به آنچه در طول دو هفته گذشته رخ داده است اشاره می‌کند، ما معتقد نیستیم که اسرائیل قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته است. در حقوق بین‌الملل، حق روشنی برای یک کشور برای دفاع از خود وجود دارد و این همان کاری است که اسرائیل انجام می‌دهد.»

حماس: شمار کشته‌شدگان حملات اسرائیل به غزه به ۶ هزار و ۵۴۶ نفر افزایش یافتوز

وزارت بهداشت حماس روز چهارشنبه شمار کشته‌شدگان حملات اسرائیل به غزه را ۶ هزار و ۵۴۶ نفر اعلام کرد.

بنا به گزارش مقامات دولت حماس، در این حملات دستکم ۲ هزار و ۷۰۴ کودک جان باخته و حدود ۱۷۴۳۹ نفر از ساکنان غزه نیز زخمی شده‌اند.

آمار منتشر شده در روز چهارشنبه در مقایسه با روز گذشته بیش از ۷۵۰ کشته افزایش داشته است، این در حالی است که غزه طی بیست و چهار ساعت گذشته شاهد تشدید بمباران‌ها و حملات هوایی اسرائیل بوده است.

وزیر مهاجرت بریتانیا؛ بازدیدکنندگان در صورت تحریک به یهودی‌ستیزی اخراج می‌شوند

رابرت جنریک، وزیر مهاجرت بریتانیا خواستار آن شده است که بازدیدکنندگان این کشور در صورت تحریک به یهودی‌ستیزی، از کشور اخراج شوند.

وی گفت که نمی‌تواند تا طی شدن روند قانونی «موارد خاص» مرتبط با این اقدامات در میان دارندگان ویزای بریتانیا آن‌ها را به صراحت مورد اشاره قرار دهد، اما خاطرنشان کرد که برخی از افراد در میان بازدیدکنندگان کشورش «فعالیت‌های تروریستی را تمجید و از حماس تجلیل کرده‌اند.»

وزیر مهاجرت بریتانیا همچنین روز سه شنبه در حضور اعضای پارلمان این کشور از آغاز روند لغو روادید و اخراج اتباع خارجی که به گفته او «نفرت و تفرقه» را ترویج می‌دهند، خبر داده بود.

سازمان ملل: غزه «۱۶ سال ضد توسعه» را تجربه کرده است

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد که روز چهارشنبه در ژنو برگزار شد نسبت به تبعات اقتصادی جنگ جاری میان اسرائیل و حماس هشدار داد.

به موجب گزارشی که سازمان ملل در این کنفرانس ارائه کرد، غزه، ۱۶ سال ضدتوسعه را تجربه کرده و اکنون نیز وخیم‌ترین شرایط انسانی را پشت سر می‌گذارد.

در این گزارش همچنین پیامد‌های اقتصادی جنگ اسرائیل و حماس «غیرقابل توصیف» عنوان شده است.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در گزارش سالانه خود درباره اقتصاد فلسطین تاکید کرد: غزه ۱۶ سال ضد توسعه را تجربه کرده که در آن ظرفیت‌های انسانی و حق توسعه از دست رفته است.

دفاع اردوغان از حماس

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه حماس را «گروهی آزادیخواه که از سرزمین خود محافظت می‌کنند» خواند. وی همزمان گفت که تمام برنامه‌های سفر خود به اسرائیل را لغو می‌کند.

اخیرا روابط ترکیه و اسرائیل رو به بهبودی گذاشته بود. 

رئیس جمهوری ترکیه که برای اولین بار در سپتامبر در نیویورک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد، در پارلمان ترکیه گفت: «ما برنامه‌هایی برای رفتن به اسرائیل داشتیم، اما لغو شد. ما نخواهیم رفت.»

اتحادیه اروپا، آمریکا و برخی دیگر از کشور‌ها حماس را گروهی تروریستی می‌شناسند. 

رجب طیب اردوغان حماس را «گروه آزادیخواه» خواند و سفر خود به اسرائیل را لغو کرد

بیمارستان‌ها در نوار غزه با کمبود سوخت روبرو هستند

آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل متحد هشدار داد که ممکن است به دلیل نبود سوخت مجبور شود روز چهارشنبه کمک‌رسانی‌های خود به نوار غزه را متوقف کند. 

این در حالی است که درخواست‌های زیادی برای توقف درگیری‌ها و ارسال کمک‌های بشردوستانه به این باریکه مطرح شده است. اسرائیل همچنان از ارسال سوخت به نوار غزه جلوگیری می‌کند. برخی گزارش‌ها حاکی است که طرح توافق بر سر آزادی شماری از گروگان‌ها به دلیل عدم موافقت اسرائیل با ارسال سوخت به نوار غزه بی‌نتیجه ماند. 

گروه‌های امدادرسان در باریکه غزه می‌گویند که بیمارستان‌ها در این منطقه پذیرای تعداد زیادی از مجروحان و بیماران است و ژنراتور‌های این مراکز درمانی با کمبود سوخت روبرو هستند. 

ماکرون با پادشاه اردن دیدار می‌کند

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که در امان، پایتخت اردن به سر می‌برد قرار است روز چهارشنبه با پادشاه این کشور دیدار کند. 

وی پس از آن برای دیدار با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر به قاهره خواهد رفت. 

رئیس‌جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه در جریان سفر به اسرائیل «همبستگی کامل» پاریس با اسرائیل را اعلام کرد. او همچنین ضمن سفر به کرانه باختری رود اردن در رام‌الله با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ملاقات و گفتگو کرد.

حسن نصرالله با دو تن از رهبران جهاد اسلامی و حماس دیدار کرد

شبکه المنار وابسته به گروه حزب‌الله لبنان گزارش داد که حسن نصرالله رهبر این گروه با دو تن از رهبران گروه‌های فلسطینی جهاد اسلامی و حماس دیدار کرد. 

بنا به همین گزارش آن‌ها با یکدیگر درباره آنچه برای «دستیابی به پیروزی واقعی مقاومت» در نوار غزه باید انجام دهند گفتگو کردند.

دیدار صالح عروری، از رهبران حماس و زیاد نخاله، رهبر جهاد اسلامی با حسن نصرالله در حالی صورت گرفت که آمریکا طی روز‌های گذشته بار‌ها نسبت به گسترش جنگ در منطقه هشدار داده است. 

رئیس صندوق بین‌المللی پول: جنگ اسرائیل و حماس بر اقتصاد همسایگان تاثیر گذاشته است

رئیس صندوق بین‌المللی پول می‌گوید جنگ اسرائیل با گروه حماس از همین حالا بر اقتصاد کشور‌های همسایه تاثیر گذاشته است.

او که در یک مجمع اقتصادی در ریاض سخن می‌گفت اظهار داشت که تاثیر جنگ بر اقتصاد کشور‌های «مصر، لبنان و اردن» قابل مشاهده است.

رسانه‌های دولتی سوریه: ۸ سرباز در حملات اسرائیل کشته شدند

رسانه‌های دولتی سوریه روز چهارشنبه گزارش دادند که هشت سرباز در حملات اسرائیل به این کشور کشته شدند.

اسرائیل پیش از این در پی پرتاب راکت از سوریه از حمله به مواضعی که راکت‌پراکنی کرده بودند خبر داده بود. 

رسانه‌های فلسطینی: حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان در کرانه باختری ۳ کشته بر جای گذاشت

رسانه‌های فلسطینی روز چهارشنبه گزارش دادند که در حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان در جنین، واقع در کرانه باختری رود اردن سه نفر کشته شدند. 

بنا به همین گزارش در این حمله چند نفر نیز زخمی شدند. ارتش اسرائیل از «انجام عملیات ضدتروریستی» در منطقه خبر داده، اما اشاره‌ای به قربانیان حادثه و تعداد آن‌ها نکرده است.

مقام‌های حماس: ۸۰ نفر در حملات شبانه اسرائیل به نوار غزه کشته شدند

مقام‌های حماس در نوار غزه می‌گویند دستکم ۸۰ نفر در حملات اسرائیل به این باریکه در طول شب گذشته کشته شدند. 

در بیانیه حماس آمده است که صد‌ها نفر نیز در این حملات مجروح شدند. 

درخواست‌های بین‌المللی برای توقف درگیری‌ها و ارسال کمک‌های بشردوستانه

حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه در حالی ادامه دارد که درخواست‌هایی بین‌المللی برای توقف درگیری‌ها در راستای تضمین امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به این باریکه مطرح شده است. 

دیپلمات‌های آمریکایی در سازمان ملل متحد درخواست توقف درگیری‌ها بین حماس و اسرائیل را مطرح کرده‌اند تا امکان ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه بیشتری به نوار غزه فراهم شود. با این حال واشنگتن درخواست آتش‌بس را با این استدلال که چنین چیزی به سود حماس است رد می‌کند.

در مقابل دیپلمات‌های روسیه در سازمان ملل متحد از برقراری آتش‌بس بشردوستانه دفاع می‌کنند. 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هفته گذشته خواستار برقراری «آتش‌بس فوری و بشردوستانه» شده بود. 

اسرائیل به سوریه حمله کرد

ارتش اسرائیل از پرتاب دو راکت از داخل خاک سوریه به سمت این کشور خبر داد. 

پرتاب این دو راکت باعث شد تا صدای آژیر خطر در بلندی‌های جولان به صدار درآید. بنا به گزارش‌ها محل اصابت این دو راکت در فضای باز بود. 

ارتش اسرائیل می‌گوید شامگاه سه‌شنبه به موضعی که این راکت‌ها از داخل سوریه پرتاب شده بود حمله کرده است. رسانه‌های دولتی سوریه از حمله اسرائیل به یک سایت رادار و یک انبار نظامی در درعا خبر داده‌اند.

اسرائیل به ندرت مسئولیت حملات هوایی خود به سوریه را برعهده می‌گیرد.

ارتش اسرائیل: تلاش برای نفوذ به اسرائیل از راه دریا خنثی شد

ارتش اسرائیل می‌گوید تلاش گروهی از جنگجویان حماس برای نفوذ به داخل اسرائیل از راه دریا را خنثی کرده است.

بنا به همین گزارش این گروه از اعضای حماس از طریق تونلی خود را به ساحل شمالی نوار غزه رسانده بودند و در نظر داشتند از راه دریا به داخل اسرائیل نفوذ کنند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین